Recalcularea majorării pentru lucrări de excepţie: ce înseamnă pentru personalul militar, poliţişti, poliţişti de penitenciare şi personal civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale

Recalcularea majorării pentru lucrări de excepţie: ce înseamnă pentru personalul militar, poliţişti, poliţişti de penitenciare şi personal civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale

Pe scurt: dacă ai beneficiat de majorarea de până la 50% prevăzută de art. 15 din Anexa VI la Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, există temeiuri solide ca această majorare să fie recalculată la salariul/soldele de funcție aflate efectiv în plată pentru perioadele în care ai lucrat. Acest lucru poate genera diferențe salariale și actualizări de pensie. Înalta Curte a clarificat expres cadrul în Decizia nr. 75/18.11.2024.


  1. Ce este majorarea de la art. 15 (Anexa VI)?
    Textul legal prevede că, pentru personalul militar, polițiști, funcționari publici cu statut special din penitenciare și personal civil care execută lucrări de excepție sau misiuni speciale, conducătorii pot acorda o majorare de până la 50%, calculată la solda/salariul de funcție/salariul de bază.


  2. De ce e necesară „recalcularea”?
    Între 2019–2023, în practică, multe structuri au tratat majorarea ca element distinct, pe care l-au plafonat la nivelul lunii decembrie 2018, invocând ordonanțe de urgență ale Guvernului de plafonare emise periodic (OUG 114/2018, OUG 226/2020, OUG 130/2021, OUG 168/2022), ceea ce a rezultat la o aplicare limitată a acestei majorări (persoanele îndreptățite primind sume plafonate/înghețate în locul sumelor la care ar fi fost îndreptățite).
    Înalta Curte de Casație și Justiție, printr-o decizie din 2024, a lămurit chestiunea, stabilind că majorarea art. 15 trebuie raportată la solda/salariul de funcție aflat efectiv în plată.
    De altfel, echipa noastră are deja o practică solidă a instanțelor de fond și recurs care au aplicat logica ICCJ și au admis recalcularea și plata diferențelor cu actualizare și dobândă


  3. Ce s-a schimbat de la 01.01.2024?
    În 2024, în practică, instituțiile au început să aplice majorarea la solda/salariul efectiv în plată, fără plafonarea de tip 2018, ceea ce a generat sesizarea și clarificarea ICCJ (Decizia 75/2024).


  4. Cum se calculează corect?
    Procentul de majorare prevăzut în art. 15 se aplică la solda/salariul de funcție aflat efectiv în plată. Așadar, procentele de 30, 40, 50% trebuiau aplicate la salariul de funcție real primit de fiecare reclamant în fiecare lună, iar nu la cel înghețat din 2018.
    Având în vedere că instituțiile nu au efectuat în mod corect acest calcul, instanțele au dispus recalcularea și plata acestor drepturi.


  5. Cine este vizat?
    • Polițiști, jandarmi, pompieri (ISU), personal civil din structurile de apărare și ordine publică;
    • Militari (în activitate și în rezervă), recalcularea având inclusiv impact asupra bazei de calcul pentru pensie când dreptul produce efecte în perioada de activitate.


  6. Întrebări frecvente

    Q1: Dacă am primit majorarea în 2018–2023, dar procentul s-a aplicat la o valoare „veche”, pot cere diferențele?
    Da, dacă majorarea a fost calculată prin raportare la un cuantum plafonat (ex. decembrie 2018) în loc de salariul/soldei de funcție în plată conform logicii Legii 153/2017 și clarificărilor ICCJ. Instanțe au dispus recalcularea și plata diferențelor cu actualizare la inflație și dobândă legală penalizatoare.


    Q2: Se aplică și asupra pensiei?
    Da, acolo unde majorarea a influențat veniturile din perioada de activitate (baza de calcul), recalcularea poate atrage actualizarea fișei de pensie și diferențe aferente.


    Q3: Există un termen de prescripție?
    Da, trebuie avut în vedere termenul general de 3 ani pentru drepturi salariale nereclamate. În cauze recente, s-a ridicat expres excepția prescripției pentru perioade anterioare cu peste 3 ani. Analiza trebuie însă făcută de la caz la caz (în funcție de data scadenței fiecărui drept, întreruperi, suspendări etc.).
    De asemenea, trebuie făcută diferența între recunoașterea și plata drepturilor.


    Q4: Ce documente trebuie să pregătesc?
    • Fluturașii/statele de plată pe lunile în care a operat majorarea;
    • Dispoziții/decizii/ordine de acordare a majorării (și procentul), în situația în care au fost comunicate;


    Q5: Ce au decis instanțele?
    Exemplu: Tribunalul București a admis acțiuni vizând recalcularea art. 15 și a obligat instituția la plata diferențelor + inflație + dobândă.


  7. Cum procedezi practic (ghid pentru personalul MAI & structuri conexe)

  • Verifică perioadele în care s-a acordat majorarea (procente și luni). Pe fluturaș nu apare modalitatea de calcul ori procentul, motiv pentru care este bine să fie solicitate toate datele de la instituția angajatoare.

  • Compară baza de calcul: a fost procentul aplicat la solda/salariul efectiv în plată sau la o valoare plafonată 2018? Exemple de erori au fost deja reținute în hotărâri.

  • Calculează diferențele lună cu lună (inclusiv impact în pensie, dacă e cazul – în această situație este important ca lunile alese pentru stabilirea pensiei să fie dintre cele în care a fost plătită majorarea). Instanțele acordă actualizarea cu inflația + dobânda legală de la scadență.

  • Analizează termenul de prescripție, mai ales pentru perioade anterioare celor trei ani, întrucât aprecierea curgerii termenului depinde de particularitățile fiecărui caz.

  • Inițiază demersul corespunzător: fie printr-o cerere adresată instituției, fie prin sesizarea instanței competente. O analiză juridică riguroasă și o strategie procesuală bine fundamentată pot face diferența între un demers formal și unul încununat de succes.


  1. Concluzie
    Pentru polițiști, personalul militar, polițiștii de penitenciare și personalul civil, recalcularea majorării prevăzute de art. 15 la solda/salariul de funcție în plată are un temei solid în Decizia ICCJ nr. 75/2024, fiind confirmată de primele soluții (în primă instanță sau definitive) ale instanțelor. Diferențele rezultate pot fi considerabile, cu efect inclusiv asupra bazei de calcul pentru pensie, iar instanțele au dispus deja actualizarea acestora cu inflația și dobânda legală.
    Întrucât fiecare situație are particularități privind perioada vizată, baza de calcul și termenele de prescripție, asistența și reprezentarea juridică specializată sunt esențiale pentru o evaluare corectă și pentru valorificarea integrală a drepturilor salariale recunoscute de lege și jurisprudență.

Alexandru Ionescu

Mar 20, 2025

Te-ar putea interesa…